Temat zarządzania nieruchomościami dotyka bardzo wielu z nas, ponieważ posiadanie prawa do nieruchomości wprost nakłada na nas obowiązki związane z administrowaniem i rozporządzaniem naszym mieniem. De facto każdy z nas po trochu jest zarządcą nieruchomości.
W przypadku pojedynczych budynków mieszkalnych temat jest bardzo prosty – każdy właściciel odpowiada za całość swojej własności.
Kiedy zaczynamy wyodrębniać lokale (np. mieszkania), mamy do czynienia ze wspólnotą mieszkaniową (np. blok wielorodzinny). W tej sytuacji rodzi się pojęcie części wspólnych – należą do nich między innymi ściany, dach, klatki schodowe, obejście. W przypadku wielu niepowiązanych ze sobą właścicieli nie da się jasno ustalić granicy pomiędzy tym co moje, a co twoje.
Właściciele nieruchomości, w których liczba wyodrębnionych i niewyodrębnionych lokali przekracza trzy, zobowiązani są do powołania jednoosobowego bądź kilkuosobowego zarządu zajmującego się administrowaniem częściami wspólnymi nieruchomości.
Ustawodawca nałożył na zarząd liczne obowiązki związane administracją części wspólnych. Zarząd nieruchomości nie musi jednak wykonywać wszystkich obowiązków samodzielnie.
Z pomocą przychodzi profesjonalny zarządca nieruchomościami, który współpracuje z zarządem i właścicielami w zakresie opisanych wyżej czynności oraz bierze pełną odpowiedzialność za realizację przepisów wynikających z ustawy.
Obowiązki zarządzania nieruchomością wspólną polegają przede wszystkim na:
– obsłudze technicznej (m.in. bieżące remonty części wspólnych, porządkowanie obejścia),
– planowaniem inwestycji wraz z ustaleniem ich finansowania,
– obsługa księgową (prowadzenie finansów wspólnoty, bieżące i okresowe rozliczenia),
– obsługa prawna wspólnoty.