Księgowość Wspólnoty Mieszkaniowej
Wspólnota Mieszkaniowa, jako podmiot podatku dochodowego od osób prawnych, zobowiązana jest prowadzić rachunkowość zgodnie z wybraną przez siebie formą. Może prowadzić pełną księgowość zgodnie z Ustawą o rachunkowości lub pozaksięgową ewidencję kosztów.
Wariant pierwszy a mianowicie pełna księgowość ma miejsce przede wszystkim w przypadku prowadzenia zarządzania nieruchomości przed podmioty gospodarcze formie spółek akcyjnych bądź z ograniczoną odpowiedzialnością.
Zdecydowana większość Wspólnot Mieszkaniowych w Polsce wybiera wariant drugi a więc prowadzi pozaksięgową ewidencję kosztów i tak zgodnie z art. 29 ustawy o własności lokali zarząd lub zarządca, któremu powierzono zarząd nieruchomością wspólną, jest zobowiązany prowadzić dla każdej wspólnoty odrębnie, pozaksięgową ewidencję kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek na poczet indywidualnych mediów w lokalach.
Okresem rozliczeniowym wspólnoty mieszkaniowej jest zawsze rok kalendarzowy.
Sporządzenie sprawozdania jest obowiązkiem Zarządu wspólnoty, który może ten obowiązek scedować na zarządcę nieruchomości.
Sprawozdanie roczne
Zarząd Wspólnoty zobowiązany jest rozliczyć zaliczki wnoszone przez właścicieli lokali – zarówno te na koszty utrzymania nieruchomości wspólnej jak i te wnoszone na poczet mediów w lokalach indywidualnych.
Przede wszystkim na zebraniu rocznym powinien Zarząd przedstawić informacje o stanie finansowym wspólnoty, w tym wysokość posiadanego funduszu remontowego i jego wykorzystanie, dane i o poniesionych kosztach części wspólnej, jak i informację o stanie należności i zobowiązań.
Sposób prezentacji danych jest dowolny. Przepisy prawa nie narzucają na zarząd ani wspólnotę określonej formy. Formę oraz zakres może określić wspólnota w formie uchwały – jednak nie musi tego robić.
Sprawozdanie zarządu zatwierdzają właściciele w formie uchwały na zebraniu rocznym. Jeśli na zebraniu uchwała nie zostanie podjęta z uwagi na niewystarczającą liczbę oddanych głosów, wówczas zarząd zobowiązany jest uzupełnić podpisy w drodze indywidualnego zbierania głosów
i w konsekwencji powiadomić wszystkich właścicieli o podjętej uchwale.